Acasă » Tu si ceilalti » Proiecții

Proiecții

Articole

proiectii

Cu toții le facem, fără să ne dăm seama. Proiectăm asupra celorlalți ceea ce nu putem duce noi sufletește sau mental. Folosim proiecția pe post de supapă.

Gândiți-vă că în fiecare zi conduceți o furgonetă sau un autobuz care, o data încărcat complet, nu mai poate duce nimic în plus. Vi s-a întâmplat fiecăruia măcar o dată în viață să nu vă puteți urca într-un autobuz plin până la refuz, de abia i se închideau ușile. Cam așa și cu noi. Sunt lucruri care ne fac să ne simțim prea-plini și pe care nu le putem duce așa încât, le ”dăm” altora, indirect. Le proiectăm asupra lor, fie că aceștia sunt dispuși să le accepte sau nu. Nu ne pasă și nici măcar nu ne punem problema asta. Îi folosim pe post de oglinzi, numai că nu realizăm că în asta-i transformăm. Dacă am fi puțin mai atenți, am realiza că lipsurile și nemulțumirile cu care îi învinuim pe ceilalți sunt de fapt ale noastre. Și, cu cât suntem mai vehemenți la adresa lor, cu atât ne adresăm mai tare nouă înșine. Numai că nu realizăm asta.

De cele mai multe ori sunt lucruri asimilate în timp, frustrări și nemulțumiri adunate unele peste altele, pe care le-am lăsat să ocupe din ce în ce mai mult spațiu în mintea și în sufletul nostru. Iar acum ne simțim invadați, copleșiți; dăm pe-afară. Și chiar asta facem. Le dăm în afara noastră, pentru că nu le mai putem duce. Le dăm celorlalți. Să le ducă ei, să le poarte ei, dacă pot. Și, de cele mai multe ori nu pot și nici nu se pricep să o facă. Cei mai isteți, care realizează ce se întâmplă, refuză din start și ne trimit la plimbare. Și bine fac! Le refuză în primul rând pentru că nu sunt ale lor. Nu se identifică cu ele, nu le înțeleg și nici nu văd vreun motiv să le accepte. Și pe bună dreptate! E ca și cum i-am obliga să poarte hainele noastre sau, și mai rău și mai urât, le-am arunca peste picioare ligheanul în care ne-am spălat noi.

Critici de tot felul referitoare la aspectul fizic, la aptitudini (de fapt, la lipsa lor!), la modul de gândire și comportament, acuze urâte și nedrepte, uneori chiar și insulte. Toate numai și numai pentru a scăpa de năduf. Pentru a ne elibera de presiunea pe care o simțim din cauza neputinței noastre. De fapt, nu e o neputință în sine ci, mai degrabă, temerea față de o presupusă neputință. Pe unele le-am preluat de la părinți, de la adulții care au avut grijă de noi. Pe altele ni le-am ”confecționat” singuri, pe baza primelor.

”Nu ești în stare să”, ”nu vezi cum arăți”, ”în ce hal ai ajuns!”, ”ești incapabil să”…și câte și mai câte formule, pentru fiecare în parte. Temeri, suferințe, dezamăgiri, insecurități… Astfel se nasc bârfele, cârcotelile, reproșurile, acuzele. Și niciuna din ele nu ne face cinste. Ce bine ar fi dacă ne-am opri la timp, dacă ne-am observa așa, cu ochiul minții și ne-am întreba: Oare de ce fac eu asta? Chiar așa o văd pe persoana din fața mea? Sau de fapt, toate aceste nemulțumiri și acuze mi le adresez de fapt mie?

Ăsta ar fi un prim pas de făcut. Să ne dăm seama că sunt ale noastre. Ne aparțin și noi suntem cei nevoiți să le înfruntăm și să ne luptăm cu ele. Să găsim o cale prin care să le reducem și chiar să le eliminăm. Să avem bun simț față de ceilalți și, mai ales față de noi înșine și să ne oprim la timp, înainte de a-i răni pe ceilalți.

Odată ce vom putea face asta, vom deveni mai sinceri cu noi înșine și vom căpăta mai multă încredere de sine, vom privi viața și oamenii cu mai mult curaj și încredere. Nu vom mai crea tensiuni inutile, nu ne vom mai răni semenii, nu îi vom mai jigni. Primul pas e greu de făcut, apoi lucrurile vor decurge de la sine. Într-un final, când vom reuși să ne oprim înainte de a mai face astfel de proiecții care nu ne fac cinste, vom putea să relaționăm firesc și corect cu ceilalți și vom fi mult mai mulțumiți de sine.

Lasă un răspuns

