Acasă » Diverse » O reclamă adevărată

O reclamă adevărată

Articole

O reclama adevarataReclama e sufletul comerţului, se spune. Adică, dacă nu ar exista reclame, nu s-ar mai vinde absolut nimic. Sau comerţul nu ar mai avea suflet. Oare chiar aşa o fi?Încerc să mă imaginez intrând într-un magazin sau un supermarket plin cu tot felul de produse la care nu s-a făcut reclamă niciodată. Să zicem că vreau să cumpăr un detergent, un deodorant, un şampon, câteva dulciuri şi apă plată. Pe rafturi, infinite produse de diferite mărci şi preţuri. Ce cumpăr? Cum aleg dacă n-am văzut niciunul dintre produse promovat în vreun fel? Nu mai cumpăr nimic şi plec? Nu, pentru că am nevoie de ce mi-am pus în gând să cumpăr.

Dar, conform celor care fac reclame cumpărătorul e un om tare neştiutor şi neajutorat. Eventual foarte limitat în gândire, dacă nu chiar prost. El sau ea nu realizează că toate produsele de curăţat pentru menaj miros a…oţet. Sau că un suc de fructe nu poate rezista mai mult de 12-24 de ore. Ori că mare parte din produsele alimentare nu au cum să mai fie proaspete şi comestibile după câteva zile bune de stat prin galantare, chiar dacă sunt ţinute la rece.

Pe ce se bazează atât producătorul cât şi cel care îi promovează produsul? Pe lipsa de experienţă a cumpărătorului, pe neştiinţa lui, pe curiozitatea, delăsarea şi nevoia lui de a fi “în rândul lumii”. Cei care n-au fost niciodată la ţară n-au văzut cum se mulge o vacă şi n-au mâncat brânză, iaurt şi smântână făcută în casă, n-au cum şti ce gust are mâncarea “adevărată”. Aşa că aleg de pe raft un produs în funcţie de…buzunar sau, cel mai adesea, de informaţia imprimată pe retină şi în mintea cumpărătorului de reclamele repetate la nesfârşit şi suprasaturaţie la televizor, radio şi pe net. În concluzie, reclama alege în locul lui ce să mănânce, cu ce să se spele, ce să bea etc. Scopul celui care îşi promovează produsul nu e de a-l face fericit şi de a-l menţine sănătos pe cumpărător, ci de a se îmbogăţi de pe urma lui, manipulându-l fără niciun pic de jenă sau remuşcări. Şi ne putem da seama de asta din cât de puerile şi de proaste sunt cele mai multe dintre reclame.

Multe din ele au nişte sloganuri sau câteva cuvinte care se repetă ritmat, eventual pe muzică, alese în aşa fel încât după ce le-ai auzit de câteva ori să nu îţi mai iasă din minte. Te trezeşti pe oriunde te afli, la cumpărături sau nu, fredonându-le în minte, ca un roboţel, deşi îţi dai seama că n-au nicio noimă sau, şi mai rău, cât sunt de enervante. Dar parcă nu mai poţi scăpa de ele.

Vrei să te uiţi la televizor, la un film sau la o emisiune oarecare, dar pe toate canalele acestea sunt întrerupte de reclame. Aşa, în mijlocul acţiunii sau discuţiei, apare mai întâi o “invitaţie” la reclame, după care încep să se înşire şi chiar să se repete obsesiv, în decursul aceluiaşi “pachet”, tot felul de reclame. Până sunt prezentate toate ai şi uitat ce urmăreai, iar dacă ai vrut să le ocoleşti, să scapi de ele căutând altceva între timp, pe alte canale, în cele din urmă realizezi că ai uitat pe ce canal erai iniţial şi la ce anume te uitai. Iar asta e şi ideea. Să uiţi de tine, de interesele tale, de ce urmăreai de fapt, pentru a-ţi rămâne în minte doar reclama, produsul pe care vor ei să te convingă să-l cumperi. De fapt, să ţi-l bage pe gât.

Şi cum fac asta? Spunându-ţi cum un şampon, adică un lichid colorat şi frumos mirositor are proprietăţi miraculoase şi îţi poate repara firul de păr. Cum doar un detergent anume te poate ajuta în bucătărie sau în baie, scăpându-te cu doar un gest de grăsimi, murdărie şi mucegai. Cum microbii şi bacteriile (care fireşte arata oribil şi înfricoşător) pot fi stârpiţi cu un deodorant de toaletă şi puţină apă. Cum scapi de toate problemele gingivale numai dacă foloseşti o anume pastă de dinţi. Sau cum numai îngheţata, iaurtul, sucul acela sunt sănătoase şi bune pentru tine.

Ce sunt de fapt toate acestea? Din ce sunt făcute? Din chimicale! Ei, dar aici e problema. Cui i-a plăcut chimia (şi fizica) în şcoală? Nu prea multora. Şi tocmai asta iau în calcul cei care vând de fapt chimicale şi cei care fac reclama acestor produse.

Ai făcut vreodată pâine? Ori cozonac sau chec? Biscuiţi de casă? Dacă nu, ia încearcă măcar o dată aşa, de curiozitate. Păstrează-le în condiţii optime, în dulap sau la frigider şi vezi cât timp rezistă şi mai sunt bune de consumat. Şi apoi întreabă-te cum e posibil ca anumite sortimente de pâine, dulciuri sau alte produse alimentare să reziste câteva săptămâni sau chiar luni şi să fie comestibile până la expirarea termenului de garanţie. Ei bine?! Fără acele adaosuri care le păstrează proaspete nu ar putea. Iar acele “preservatives” sunt scrise pe ambalajul produsului cu litere foarte foarte mici, de nici cei cu vederea bună nu le pot citi. De ce? Pentru că dacă le-am putea citi fără efort şi am şti puţină chimie sau ne-am documenta măcar, nu le-am mai cumpăra vreodată.

Cum ar putea nişte substanţe chimice “miraculoase” să repare un fir de păr deja degradat, pe care îl porţi de cel puţin 2-3 ani să zicem? Sincer acum, cât de naivi ne cred oameni aceştia?

De ce sunt mai bune toate aceste produse chimice toxice de curăţat bucătăria şi baia decât vechiul şi clasicul oţet? N-am auzit pe nimeni să facă astm de la oţet, dar de la produsele acestea…

Un absorbant care “rezistă” mai multe ore, chiar şi până la 12. Cine oare nu se duce la baie nici măcar o dată în decursul a 12 ore, treaz fiind?

Oare de ce nu se face un canal de televiziune care să difuzeze 24/7 numai şi numai reclame? Păcat că nu se gândeşte nimeni la treaba asta. Cred că ar avea foarte mare succes pentru că suntem atât de dependenţi de reclame încât, dacă n-am mai vedea niciuna, nici la televizor nici prin altă parte, am intra în panică şi am căuta cu disperare acel canal la care să ne uităm ore în şir, mesmerizaţi, cum suntem minţiţi cu neruşinare, cum ni se induc şi ni se bagă pe gât produse nocive şi care – minune mare – peste câţiva ani se descoperă că sunt cancerigene ş.a.m.d.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: