Acasă » Diverse » De la IKEA

De la IKEA

Articole

De la IkeaPrima dată când am auzit de IKEA  a fost în urma cu câţiva ani, chiar înainte de a se deschide primul magazin în România sau a intra eu în vreunul, în străinătate. Cineva spunea că distribuirea cataloagelor IKEA a surclasat distribuirea Bibliilor. Pe vremea aceea nici măcar nu ştiam ce înseamnă IKEA, dar m-am mirat şi m-am întrebat ce ar putea fi mai tare decât o religie. N-a trecut foarte multă vreme şi am aflat: totul pentru casă. În definitiv, părea o distribuţie echitabilă: totul pentru casă, versus totul pentru suflet. Şi aici se vede cine şi în ce număr alege viaţa pe pământ, versus viaţa în Rai.

După ce am descoperit la propriu ce reprezintă IKEA, în oricare casă în care intram găseam sau recunoşteam cel puţin un produs cumpărat de acolo. Am putea spune că e o moda? Poate chiar ceva mai mult decât atât. E o alegere; alegem între un mobilier clasic, somptuos, rezistent, greoi şi foarte scump, şi unul modern, pe care îl putem asambla noi, după nişte instrucţiuni mai mult sau mai puţin la îndemâna oricui. Iar preţurile sunt pe undeva între. Între cele foarte scumpe, poate nu neapărat ale lucrurilor de foarte bună calitate şi preţuri ieftine, ale unor lucruri pe care ştim din start că nu le vom folosi decât câteva luni, pentru că nu rezistă, datorita calităţii lor mult inferioare.

Deci, una peste alta, e bine: nu dăm foarte mulţi bani, pentru ceva la îndemâna, care nu rezistă mai mult timp decât moda. De ce să facem rate sau să investim foarte mulţi bani în lucruri mai mult sau mai puţin trainice, pe care să le luam “pe viaţă”, când putem să ne înnoim o dată la câţiva ani, fără să ne doară sufletul sau buzunarul?

Când am intrat pentru prima oară într-un “hangar” IKEA mi s-a pus un nod în gat. Mi-am zis: o clădire din asta mare, lunga şi lata, plină de lume şi de lucruri, fără geamuri şi lumina zilei, în care oriunde ai fi ţi se pare că eşti prea departe de orice ieşire. Magazinele acestea care seamănă toate între ele şi sunt gândite şi făcute în mod special aşa, care par a avea o personalitate dar parcă ţi-o umbresc puţin pe a ta, care te îmbie cu produse de tot felul, toate foarte practice, frumos colorate, uşor de asamblat şi destul de accesibile ca preţ. Magazine care “te ajută” să nu vezi lumina zilei, ca şi cazinourile, pentru a pierde noţiunea timpului, a sta cât mai mult acolo, mesmerizat de toate produsele lor şi a te (auto) convinge să cumperi cât mai mult, după care să devii dependent. Ah, şi ca să fie tacâmul complet, dacă tot stai cu orele, ei sunt “băieţi drăguţi şi de treabă”, aşa încât îţi pun la dispoziţie şi un restaurant plimbă-tava, cu mâncăruri “deosebite” la preţuri mai mult decât accesibile. Ideal, nu-i aşa?!?

Oare vom fi arătaţi cu degetul dacă refuzăm să cumpărăm şi să avem în casă ceva de la IKEA? Sau suntem de prost gust şi anacronici? Mă îndoiesc.

Cred că magazinele de felul acestora, în care produsele sau sortimentele se schimbă doar la câţiva ani, în care ştii exact unde, în ce raion şi pe ce raft găseşti obiectul dorit, pentru că l-ai mai văzut de atâtea ori, sunt făcute pentru oamenii puţin cam fixişti. Adică, în mod paradoxal, cei refractari la schimbare şi la nou.

Mă uit în jurul meu, în sufragerie, şi încerc să număr lucrurile cumpărate de la IKEA: 1, 2, 3…. Apoi mă gândesc aşa, în general, în casă, câte lucruri avem de la ei. Şi mă întreb dacă există vreo persoană pe lumea asta care să fi intrat într-un magazin IKEA şi să fi zis ca nu îi place absolut nimic, niciun produs şi că nu şi-ar dori în veci să cumpere ceva de la ei. Puţin probabil!

E greu să satisfaci o gamă atât de bogată de consumatori. Să inventezi iar şi iar tot felul de produse, care mai de care mai practice, mai indispensabile, să fii mereu în pas cu moda sau să dai tu nota în ceea ce priveşte noul. Dar uite că se poate!

Lasă un răspuns

