Acasă » Tu si ceilalti » Dumneavoastră

Dumneavoastră

Articole

DumneavoastraNu ştiu cum e la alţii, dar în generaţia mea, părinţii şi profesorii ne învăţau să îi apelăm pe “cei mari” cu dumneavoastră. Adică să fim respectuoşi şi să folosim persoana a doua  plural. Şi aşa făceam. Am rămas cu obiceiul ăsta şi acum şi tot aşa mă adresez şi persoanelor necunoscute care pot fi chiar mai tinere decât mine. E vorba de respect. Şi când îl respecţi pe celălalt, oricare ar fi el şi orice vârstă ar avea, te respecţi şi pe tine şi, de cele mai multe ori eşti tratat la fel, cu respect.În limba engleză “you” ţine loc şi de tu şi de voi / dumneavoastră, dar pentru că nu îşi schimbă forma nu e prea sigur pentru ceilalţi de alte naţionalităţi şi limbi că respectul cuvenit are loc cu adevărat. Asta poate şi pentru că englezii, americanii şi celelalte popoare vorbitoare de limba engleză îşi formează respectul sub altă formă. În fiecare ţară diferenţele ierarhice sunt clar delimitate aşa încât nu mai au nevoie de al nostru “dumneavoastră”.

La noi, cei cu o anumită educaţie aşteaptă din partea adulţilor să li se acorde permisiunea de a se adresa la per tu. Dar unii adulţi nu o fac, sau întârzie să o facă de teamă să nu se ajungă la “tras de şireturi” adică, odată vorbind la per tu să nu dispară respectul. De parcă cei “mici” n-ar putea să le vorbească inadecvat sau chiar urât şi în acelaşi timp să îi ia cu dumneavoastră.

Când o persoană adultă sau în vârstă se adresează cu dumneavoastră uneia mult mai tinere, prima face uz de un plus de respect, vrând să accentueze şi mai tare distanţa de vârstă şi de poziţie dintre ea şi cea tânără. Poate fi o manieră elegantă de a-l pune pe tânăr “la colţ” şi a-l obliga să îşi aducă aminte cum e frumos să se poarte cu cea în vârstă. Desigur, atunci când are ce să îşi aducă aminte.

Am avut un prieten ai cărui părinţi nu erau cu mult mai în vârstă decât mine dar care ţineau foarte mult la etichetă, la accentuarea distanţei de vârstă şi poziţie socială. Aşa încât, ani la rând le-am vorbit cu dumneavoastră. Întâmplarea a făcut ca relaţia mea cu copilul lor să se distanţeze, dar cu ei să fie din ce în ce mai strânsă. La un moment dat cu totul neaşteptat, am fost poftită să le spun pe nume, să le vorbesc la per tu. Diferenţa de vârstă dintre noi nu avea cum să se modifice, iar cea socială nu s-a modificat nici ea în mod semnificativ dar, ceva s-a întâmplat de am avut parte de această schimbare. N-aş putea spune însă ce anume. M-am gândit că au avut nevoie de câţiva ani buni de zile în care să se convingă că respectul meu faţă de ei nu consta în acel apelativ şi nu ar fi încetat îndată ce nu l-aş mai fi folosit.

Şi am păţit şi invers. O persoană cunoscută, împreună cu care am lucrat la un moment dat mi-a cerut de la bun început, chiar a insistat să îi spun pe nume şi să îl tutuiesc dar, revăzându-ne după mulţi ani s-a simţit deranjat de faptul că l-am luat la per tu. Am încercat subtil să îi aduc aminte de doleanţa lui iniţială, dar se pare că anii scurşi între noi au adus oarece modificări ireversibile aşa încât am revenit simplu la formula iniţială, de dumneavoastră.

Mi s-a întâmplat însă ca persoane semnificativ mai în vârstă decât mine să insiste să le tutuiesc şi recunosc că am făcut-o cu oarecare reţinere şi chiar dificultate. Fireşte nu de teama că nu le-aş mai fi respectat, ci pentru că mi se părea că nu se cade. Ele voiau să se simtă mai tinere, să “reducă” anii dintre noi, să fim mai aproape unii de ceilalţi. Iată că acest dumneavoastră are totuşi puterea de a ne ţine la distanţă, de a ne plasa pe diferite trepte, distincte, sociale sau de vârstă.

Nu spun că mă deranjează sau că aş face vreun efort să mă adresez celorlalţi cu dumneavoastră, dar parcă tot mai simplă, elegantă şi sigură mi se pare varianta englezească de “you”. Şi dacă ei, care sunt încă sub casă regală se mulţumesc cu acel simplu “you” şi îl consideră suficient, mă întreb de ce noi ne complicăm atât de mult viaţa şi ne distanţăm unii de alţii când oricum tehnologia actuală reuşeşte să facă asta fără niciun efort.

Lasă un răspuns

